De werkwijze van NADI vereist een institutionele inrichting die fundamenteel afwijkt van reguliere publieke organisaties. Autonomie is daarbij geen luxe, maar een praktische voorwaarde om snelheid, focus en risicotolerantie mogelijk te maken. Doorbraakinnovatie laat zich niet organiseren binnen structuren die zijn ontworpen voor voorspelbaarheid, uniforme procedures en ex-ante verantwoording.
Daarom opereert NADI op afstand van dagelijkse politieke sturing en bestaande organisaties en bureaucratische kaders. Strategische doelstellingen en publieke verantwoording zijn helder belegd, maar operationele beslissingen liggen bij het bestuur en de Innovation Directors. Zij moeten in staat zijn om programma’s te starten, bij te sturen of te beëindigen zonder langdurige goedkeuringsprocessen. Zonder deze beslisruimte verdwijnt tempo, en zonder tempo verliest het ARPA-model zijn effectiviteit.
Om het benodigde talent aan te trekken en te behouden, hanteert NADI Engels als voertaal. Dit vergemakkelijkt de werving van internationaal toptalent, de samenwerking met buitenlandse onderzoeksgroepen en bedrijven, en de aansluiting bij internationale kennisnetwerken. Doorbraakinnovatie speelt zich per definitie af in een internationale context, en NADI moet daarin volwaardig kunnen opereren.
Ook op het gebied van arbeidsvoorwaarden is zelfstandigheid essentieel. NADI bepaalt daarom zijn eigen salaris- en beloningsbeleid, los van het CAO Rijk. Dit is noodzakelijk om te kunnen concurreren met internationale onderzoeksinstellingen, technologiebedrijven en investeringsorganisaties, en om profielen aan te trekken die zowel academisch excellent als ondernemend zijn. Het gaat daarbij nadrukkelijk niet om schaal, maar om het kunnen aantrekken van een beperkt aantal uitzonderlijke mensen.
Werving en selectie verlopen via door NADI zelf vastgestelde procedures. Daarbij wordt expliciet ruimte gelaten voor actieve benadering, referenties en persoonlijke netwerken als wervingsinstrument. In domeinen waar expertise schaars is en reputatie zwaar weegt, zijn dergelijke informele signalen vaak betrouwbaarder dan formele open procedures alleen. Deze aanpak vergroot de kans dat programmaleiders en sleutelmedewerkers daadwerkelijk tot de voorhoede van hun veld behoren. Natuurlijk is het essentieel dat er geen sprake is van conflicterende belangen, bijvoorbeeld omdat bestuurders dubbelfuncties vervullen.
Bovendien vraagt de snelheid en vertrouwelijkheid die gepaard gaan met doorbraakinnovatie om een aangepaste benadering van openbaarheid. NADI valt daarom buiten de reguliere toepassing van de Wet open overheid, zoals ook gebruikelijk is bij vergelijkbare organisaties in het buitenland. Dit voorkomt dat vroege ideeën, mislukte experimenten of strategische keuzes voortijdig openbaar worden, wat risicomijdend gedrag zou stimuleren en samenwerking met private partijen kan belemmeren. Transparantie en publieke verantwoording blijven geborgd op het niveau van doelen, middelen en behaalde resultaten, zonder de operationele dynamiek te verstoren.
Deze institutionele randvoorwaarden maken het mogelijk dat NADI daadwerkelijk snel, wendbaar en risicobereid opereert. Autonomie, tempo en talent vormen samen één ontwerpprincipe. Maar deze manier van werken kan alleen effect sorteren wanneer zij wordt ondersteund door voldoende schaal en financiële continuïteit.